Thursday, June 16, 2011

JUTAWAN MALAYSIA : Dari Oil and Gas ke dunia Animasi.Tuan HJ. BURHANUDDIN BIN MD RADZI...disebalik watak UPIN dan IPIN..



Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Dalam 2 minggu ini adalah sangat memenatkan dan saya agak sibuk keluar daerah untuk tujuan kerja. Hermm..maklum ler kena kerja kuat..Minggu sudah saya ke Kuantan untuk bertemu pelanggan di Hospital Kuantan Pahang. Sedikit pembentangan tentang pelan pesaraan dan pendidikan anaknya yang telah lakukan pada 2 minggu sebelum telah membuka hatinya untuk mengambil polisi bersama Etiqa takaful. Alhamdulillah.

Semasa menandatangani borang cadangan untuk pelan pendidikan anaknya, saya sempat memberikan flyers Etiqa yg mempunyai gambar upin dan ipin. Amboih gembira betul anak pelanggan saya apabila mendapat flyers tersebut. Kata ibunya, anaknya itu amat meminati upin dan ipin. Lantas tergerak hati saya untuk mencari info tentang penggerak watak animasi tempatan yg mendapat tempat dihati masyarakat Malaysia,Indonesia,dan Brunei itu.



Upin dan Ipin merupakan watak animasi yg dicipta dan diketengahkan oleh syarikat Les Copaque Productions Sdn. Bhd. Tunjang utama syarikat adalah Tuan HJ. BURHANUDDIN BIN MD RADZI sebagai Pengarah Urusan syarikat. Amat mengejutkan apabila membaca portfolio dan latar belakang beliau kerana beliau sebenarnya mempunyai pengalaman kerja dalam bidang Oil and Gas. Selepas menghabiskan pengajian di Universiti pada 1982, Beliau berkhidmat dengan PETRONAS Carigali Sdn Bhd sebagai Jurutera Petroleum.

Sebelum menceburkan diri dalam bidang perniagaan pada tahun 1992, beliau telah menyandang beberapa jawatan utama dalam PETRONAS carigali sdn bhd dan kebanyakkan masa beliau berkhidmat di Miri Sarawak. Jawatan terakhir beliau sebelum beliau bersara ialah The Head of Production Operations for Baram Delta fields in Miri, Sarawak pada 1990. Beliau kemudiannya dijemput menyertai Dayang Enterprise Sdn. Bhd.(DESB) sebagai Managing Director dan rakan kongsi. DESB merupakan syarikat yg menawarkan perkhidmatan kepada industri Oil and Gas.

Di DESB, beliau telah berjaya meningkatkan turnover atau modal pusingan syarikat daripada RM8 Juta kepada RM40 juta dalam masa 2 tahun beroperasi. Pada tahun 2000, DESB mencipta rekod apabila memenangi hampir kesemua tender yg ditawarkan bagi perkhidmatan "maintanance" dalam industri Oil and Gas dan ini menjadikan modal pusingan syarikat berkembang kepada RM130 Juta. Pada tahun 2005, dimana rakan kongsi beliau ingin membawa syarikat ke bursa Kuala Lumpur, Beliau tidak mempersetujui dan beliau mengambil keputusan untuk meninggalkan terus dunia Oil and Gas.

Berbulan-bulan lamanya beliau hanya berada di rumah dan bermain golf. Dan pada satu ketika terdetik dihati beliau, sampai bila harus beliau begini. Isteri beliau mempunyai minat dan bakat dakam penulisan skrip dan pernah bercadang untuk menjadi penerbit filem. Secara kebetulan, 3 graduan dari MMU telah berjumpa dan membuat pembentangan mereka kepada Tuan Haji Burhanuddin tentang impian mereka untuk mencipta watak animasi 3d tempatan dan ini telah menambat hati Tuan Haji Burhanuddin. Tertarik dengan pasaran yg kecil atau "niche" dan kemampuan 3 graduan ini, beliau menubuhkan Les’ Copaque Production Sdn. Bhd.

Bermulalah perjalanan Les` Copaque untuk menerbitkan filem animasi 3D. Mereka bermula dari penulisan jalan cerita,watak dan sebagainya mengikut kehendak dan selara rakyat Malaysia. Bagi cubaan pertama, mereka menayangan cerita atau pengenalan awal watak upin dan ipin di kaca TV,dan pada 12th February 2009 filem “Geng: Pengembaraan Bermula”. Seperti yang dijangka, filem ini menjadi filem blockbuster di Malaysia dan mendapat tempat dihati rakyat Malaysia.

Watak Upin dan Ipin menjadi satu fenomena bukan sahaja di Malaysia tetapi di Indonesia,singapura dan brunei. Ia juga kini telah ditayangkan di 17 kawasan di Asia melalui Disney Channel Asia. Upin dan Ipin juga adalah filem tempatan pertama yang berjaya menembusi pasaran Filem India. Kini, Upin dan Ipin bukan lagi watak dalam filem tetapi telah menjadi satu jenama unggul dari malaysia yg meliputi cenderahati,restoren,dan tidak lama lagi, Taman Tema Upin dan Ipin.

Berikut adalah kejayaan seorang lagi rakyat Malaysia yg boleh menjadik contoh dan pembakar semangat untuk kita semua.

Salam Jutawan dari saya


Haizal Ramdzan Bin Saaid Ramdzan












No comments: