Tuesday, March 15, 2011

Berita JUTAWAN : JUTAWAN barang tiruan..



LONCON: Seorang lelaki yang meraih lebih sejuta paun dengan menjual pakaian tiruan menerusi eBay menangis selepas dia dihukum penjara 21 bulan, semalam.
Amit Sharma memiliki pelbagai kereta mewah, termasuk sebuah Lamborghini berharga 120,000 (RM600,000) dan beberapa rumah hasil daripada kegiatannya.
Dengan menggunakan 30 nama akaun berlainan dalam eBay untuk mengelak daripada dikesan pihak berkuasa, dia akan membeli sejumlah besar barang tiruan dengan jenama mahal, termasuk Diesel, Abercrombie dan Fitch dan menjualnya kepada pelanggan.

Barangan tiruan yang berharga 235 jika tulen, dijual dengan harga 40 menerusi eBay.
Penyiasat, menerusi eBay dan Paypal, mendapati Amit memperoleh pendapatan lebih 1.1 juta ((RM5.5 juta) dalam masa empat tahun.
Kegiatan bapa dua anak itu mula terbongkar tiga tahun lalu apabila sebuah syarikat kurier melaporkan kepada pihak berkuasa mengenai bungkusan dari China yang dihantar ke rumah Amit di Sale, Manchester.

Pegawai yang sebelum ini menerima beberapa aduan daripada orang awam, menyerbu kediaman itu pada 14 Februari 2007 dan merampas bungkusan berkenaan.
Ia sepatutnya mengandungi tiang logam tetapi di dalamnya ialah jean Diesel tiruan.
Pegawai turut merampas komputer dari rumah itu dan memulakan siasatan.
Amit mendakwa pakaian itu datang dari sebuah syarikat di Amerika tetapi gagal membuktikannya.

Ketika ditangkap, sebuah Cadilllac Escalade, Mercedes S55 dan sebuah Volvo berada di perkarangan rumahnya.
Penyiasat juga mendapati dia memiliki sebuah Lamborghini Murcielago, Mercedes S320, BMW X5, BMW 540i, sebuah Land Rover dan juga sebuah van Ford Transit.
Ketika disoal siasat selama hampir dua jam, Amir enggan menjawab soalan sebaliknya membaca kenyataan yang disediakan lebih awal, mendakwa dia ahli perniagaan yang sah.

– Agensi Sumber : Harian Metro

PS:/ ini baru betul Jutawan senyap.. :)