Sunday, January 11, 2009

JUTAWAN ANTARABANGSA : Levi Strauss...




Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Semalam saya ke Mid Valley untuk berjumpa kawan lama. Jalan ke Mid Valley sesak teruk memandangkan semalam adalah hujung minggu dan Tahun Baru Cina semakin hampir. Jadi...semua orang mengambil kesempatan yg ada untuk bershopping sakan.

Pelbagai Butik di Midvalley mengadakan Jualan MUrah atau bahasa Inggerisnya S.A.L.E. Semasa saya berjalan-jalan di dalam MidValley (Parkson) saya terdengar seorang anak dan seorang bapa sedang berbual-bual sambil si bapa menyuruh anaknya mencuba sepasang seluar Jean. Si anak berkata..."Alaaa bah...orang taknak seluar nih...orang nak seluar LEVIS"...dari pemerhatian saya, si anaknya tu dalam usia 14-15 tahun dan sememangnya saya memahami kehendak orang berumur 15 tahun kerana saya sudah melaluinya.

Kita amat sinonim dengan jenama LEVIS dengan seluar Jeans. Jeans adalah pakaian popular didunia sejak berdekad lalu. Fesyen Jean ini telah popular dan dipelbagaikan kepada pakaian,jaket,seluar dan sebagainya. Kini, beribu jenama Jeans ada dipasaran. Persoalannya..siapa pencipta Jeans???

Levi Strauss adalah lelaki yg bertanggungjawap mempelkenalkan Jeans kepada seluruh dunia. Beliau berasal dari German dan berhijrah ke Amerika Syarikat pada tahun 1853 ketika berusia 24thn. Sebelum berhijrah ke San Francisco, beliau menetap di New York untuk mempelajari perniagaan Tekstil. Selepas menetap di San Francisco, beliau membantu abangnya menjalankan perniagaan barangan kering. Beliau dan abangnya menghadapi pelbagai cabaran sewaktu menjalankan perniagaan memandangkan mereka adalah imigran pada waktu itu.

Salah seorang pelanggan di kedai Levi dan abangnya adalah lelaki bernama Jacob Davis. Beliau merupakan seorang imigran dan tukang jahit dari Reno Nevada. Beliau kerap mengunjungi kedai Levi dan abangnya untuk membeli keperluannya. Bermulanya ciptaan seluar Jeans ini adalah apabila Jacob mempunyai seorang pelanggan yg kerap mengoyakkan poket seluarnya secara tidak sengaja. dan Jacob telah memasang rivets besi pada poket seluar pelanggannya bagi mengelakkan ia terkoyak kembali.

Gaya ciptaan baru ini menjadi bualan orang ramai dan Jacob bercadang untuk menpatenkan ciptaan beliau. Malangnya beliau tidak mempunyai USD68 bagi membayar kertas kerja. Beliau bercadang untuk mencari rakan kongsi yg boleh dipercayai dan beliau teringat tentang Levi Strauss memandangkan Levi Strauss mempunyai latar belakang dan ilmu tentang perniagaan tektil.Jacob bertemu Levi dan mereka berdua membuat kertas kerja dan pelan untuk memasarkan ciptaan mereka serta potensi pasaran yg ada.

Pada 20 May 1983, paten pertama "Blue Jeans" telah diterima dengan code #139,121 daripada US Patern Department. Dengan suntikkan keewangan daripada Levi Strauss, kedua-dua mereka mendaftar perniagaan mereka dengan nama Levi's Strauss & Co. Jacob. Mereka bijak membahagikan peranan dimana Jacob akan mencipta ciptaan dan mempelbagaikan design yg ada manakala Levi bertugas dibahagian pemasaran.

Seluar Jeans Biru Levi's telah memberikan impak baru dalam dunia fesyen dan semakin hari mereka semakin kukuh dalam perniagaan ini walaupun wujud banyak jenama baru dalam industri Jeans ini. Moga cerita kejayaan mereka ini akan dapat memberikan manafaat pada kita semua.

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan



Jom Jana RM200-RM2000 sehari, Modal serendah RM20, MUDAH,MURAH,SENANG DAN PANTAS!!

1 comment:

Anonymous said...

bro! kena masukkan jugak fakta bahawa levi dan jacob adalah yahudi..kebanyakan design sekarang datang dari israel. agus untuk pengetahuan kita..tp boikot tetap boikot.