Monday, June 27, 2011

JUTAWAN MALAYSIA : TAN SRI TONY FERNANDES...now everybody can fly!!!


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Moga anda semua sentiasa dalam lindungan allah swt. Kelmarin Kumpulan Sepah telah dinobatkan sebagai Maharaja lawak 2011. Tahniah saya ucapkan, sememangnya saya meminati kumpulan sepah dimana lawak mereka dekat dihati masyarakat. Saingan sengit dari semua peserta finalist maharaja lawak bukan calang-calang dan Sepah memang layak menjuarainya kerana prestasi konsisten mereka. Juara maharaja lawak dapat RM350,000 tuuuuuuuu...masyukkkkkkkk...

Ape kaitan Sepah dengan tony fernandes pulak kan (hehe). Cuba anda bayangkan anda memperolegi RM350,000 pada hari ini. Apa yang anda akan lakukan?. Jika anda berfikiran seperti seorang usahawan mampukah anda mengandakan ia menjadik RM700,000?. Bercerita mengenai modal, saya amat tertarik dengan seorang usahawan anak malaysia yang telah berjaya mengubah sebuah syarikat yang sedang menjunam jatuh suatu masa dahulu kepada satu jenama yang terkenal diseluruh dunia. Bagi saya, beliau sangat bijak kerana memulakan perniagaan dengan bermodalkan hutang sedia ada pada syarikat yg dibelinya.

Beliau ialah Tan Sri Tony Fernandes...dah tan sri rupa-rupanya. Tan Sri Tony Fernandes dilahirkan pada 30 April 1964 merupakan seorang pengasas syarikat Tune Air Sdn Bhd. Anak kelahiran Kuala Lumpur ini merupakan anak kepada Stephen Edward Fernandes dan ibunya Ena Dorothy Fernandez. Sejak dari kecil, beliau sering mengikuti ibunya ke konvention dan perjumpaan perniagaan memandangkan ibunya adalah pengedar Tupperware. Mungkin dari sinilah menyemai semangat berniaga dalam dirinya.

Lulusan Epsom kolej dan London School of Economics pada 1987 ini kemudiannya bekerja sebagai juruaudit dengan syarikat Virgin Atlantic. Beliau kemudiannya dinaikkan pangkat menjadi financial controller untuk Richard Branson's Virgin Records di London pada 1989. Setelah mendapat Associate Member of the Association of Chartered Certified Accountants (ACCA) pada 1991 dan menjadi Fellow Member pada 1996, beliau pulang ke Malaysia dan menjadi Managing director di Warner Music. Pada waktu itu, beliau merupakan Managing Director termuda dan hasil daripada prestasi cemerlang beliau dilantik menjadi South East Asian regional vice-president utk Warner Music Group sekitar 1992-2001.

Beliau kemudiannya meletakkan jawatan bagi mengejar cita-citanya untuk menjalankan perniagaan dalam industri penerbangan. Permohonan lesen utk membuka syarikat penerbangannya ditolak pada waktu itu. Beliau tidak berputus asa dan segalanya bermula apabila peluang yg dibuka oleh Datuk Pahamin A. Rejab, bekas secretary-general of the Malaysian Domestic Trade and Consumer Affairs Ministry yang membawa beliau bertemu dengan Tun dr Mahathir Muhamad tentang perancangan beliau membeli Air Asia pada waktu itu.

Keadaan Air Asia yang merupakan syarikat kolomerat milik kerajaan malaysia dan DRB hicom sangat kritikal. Dengan Hutang yang menimbun sekitar USD11juta, Tony menawarkan diri untuk membeli syarikat ini beserta hutangnya sekali. Pembentangannya tentang wawasan dan pelan pemasaran yg akhirnya membuka hati Tun dr mahathir untuk memberikan kepercayaan kepada beliau tidak dipersia-siakan. Beliau bergolok gadai untuk membeli pesawat bagi menjalankan operasi syarikat dan keadaan pada waktu itu semakin parah memandangkan kejadian 11 September 2001 yang membuatkan orang ramai takut untuk menggunakan kapal terbang sebagai pengangkutan.

Beliau tidak mengalah tetapi memandang keadaan ini dari sudut positif. Beliau mendapati, selepas 11 september, "leasing cos" menurun 40% dan lambakkan perkerja berpengalaman dalam industri ini meningkat. Pada waktu ini beliau dapat melihat dari pelbagai sudut dan aspek bagi mengurangkan harga kos penerbangan dan menawarkan harga yg menarik kepada pelanggan. Perancangannya berjaya dan Air asia berjaya menarik hati ramai orang yg pertama kali menaiki pesawar penerbangan dan ia menjadi hebahan dan kegilaan tentang tiket tambang murah ini.

Pelan pemasaran yang sempurna melalui Internet juga menjadi untuk Air Asia kerana mengikut kajian, kira-kira 70%-80% pembelian di Internet untuk pasaran Malaysia adalah pembelian tiket kapal terbang Air Asia. Kejayaan beliau semakin luas kepelbagai bidang seperti perhotelan, sukan formula satu dan banyak lagi.

Disini, kita dinampakkan bagaimana seseorang itu mampu mengubah keadaan melalui perancangan dan penelitian yg mendalam. Apa yang penting, beliau bertindak dan tidak mengalah dengan situasi yang pada mulanya seolah-olah tidak memihak padanya.


Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan bin Saaid Ramdzan













No comments: