Friday, September 24, 2010

Tips Jutawan : Elakkan kebocoran!


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ape maksod kebocoran? pernahkan anda mengalami kebocoran? tayar bocor,belon bocor dan sebagainya. Anda cuba bayangkan saya mengisi sebiji belon dengan air....dan terdapat beberapa tempat yg bocor, maka, air didalam bocor itu akan keluar. Secara perlahan-lahan, air didalam belon itu akan berkurangan sedikit demi sedikit. BAGAIMANA anda ingin menambah jumlah air didalam belon tersebut?..isi air semula dan dalam beberapa ketika, ia berulang kembali.

Ramai diantara kita berhasrad menambah pendapatan atau mencari pendapatan sampingan. Atas satu alasan perbelanjaan harian yg tidak mencukupi ataupun menambah aset dan simpanan. Tetapi langkah pertama yg perlu sebenarnya ialah mengesan kebocoran sumber kewangan anda. Cari dengan teliti kemana wang anda pergi. Ya sememangnya anda tidak mampu mengelak kebocoran wang tetapi perlu diteliti adakah perbelanjaan harian anda itu satu KEHENDAK atau KEPERLUAN.

Sebagai contoh. Dalam sehari anda meletakkan kereta di sebuah mall berhampiran tempat kerja anda setiap hari utk memudahkan anda ke tempat kerja. Sehari jumlah yg perlu anda bayar adalah RM5.00 sehari. Anda perlu mencari alternatif mengurangkan perbelanjaan tersebut. Mungkin anda boleh membeli pas bulanan yg jauh lebih murah jika dikira semula.

Kebanyakkan dari kita sibuk mencari jalan menambah hasil pendapatan tanpa memerhatikan kebocoran yg semakin besar berlaku terhadap aliran wang kita. Ibarat belon yg bocor, jika tidak ditampal ia akan bertambah besar dan kita akan menjadi letih berusaha menambah sumber pendapatan sedangkan dalam masa yg saya ia terus mengalir keluar.

Sekadar renungan untuk mendidik diri sendiri dan perkongsian ini diharap dapat memberikan manafaat untuk anda.

Salam Jutawan

Haizal Ramdzan











3 comments:

money business said...

I think everyone has some kind of kebocoran with them, the only solution is to find a bigger income to be comfort.

Karosnita said...

ingin berkongsi blog.

www.cordyceps-karosnita.blogspot.com

Fid"s said...

maybe