Sunday, September 12, 2010

JUTAWAN ANTARABANGSA: Soichiro Honda....bermula dari impian..kepada realiti Empayar permotoran..


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Saya menyambut hari raya saya di Kluang Johor kampung sebelah ibunda saya. Seperti biasa, suasana hari raya memang meriah dengan saudara dan sahabat handai datang mengunjung. Semua melaram dengan baju baru,songkok baru, kasut baru...itu bagi kanak-kanak. Bagi golongan dewasa pula, mereka lebih suka melaram dengan handphone atau kenderaan baru.

Semasa saya memandu pulang ke Kuala Lumpur, Banyak sungguh saya perasan yg kenderaan baru di Jalan raya berjenama Honda. Kebanyakkannya Honda city lah. Memang cantik...gerekkkk seh kata orang johor. Lantas saya terfikir mengenai pencipta kenderaan buatan Jepun yg sememangnya telah mencipta nama bukan sekadar diAsia, Malah barat juga mengakui kehebatan kenderaan ciptaan negara Matahari terbit ini.

Soichiro Honda adalah nama pencipta jenama unggul dalam industri permotoran ini. Membaca biografi beliau amat menyentuh hati saya. Salah satu temubual yang pernah saya baca, beliau mengatakan segalanya bermula daripada sebuah impian dan sejuta persoalan. Beliau masih ingat betapa naif dan mentahnya beliau semasa melihat kenderaan pertama dalam hidupnya. Beliau mengejar kenderaan tersebut semahu mungkin. Sehingga terlalu letih dan melutut beliau masih memikirkan, bagaimana kenderaan itu boleh bergerak dengan kuasa sendiri.

Impian dan semangat ingin tahu telah mengubah hidup beliau. Soichiro Honda dilahirkan bukan dalam sebuah keluarga yg kaya raya. Bapanya hanyalah seorang tukang besi yg membuat kerja-kerja kimpalan dan ibunya pula seorang penenun kain. Dilahirkan pada 17 November 1906, beliau mempunyai minat yg tinggi terhadap teknologi moden. Beliau sering diejek sebagai "si hidung hitam" kerana sering kesekolah dalam keadaan comot kerana membantu ayahnya membuat kerja. Bakatnya dalam bidang penciptaan dapat dilihat sejak kecil kerana beliau telah membuat permainannya sendiri dan kerap mengikut datonya ke sebuah kuari utk menyaksikan bagaimana mesin disana berfungsi.

Pengalaman bekerja di auto shop di Tokyo benar-benar mengubah hidup beliau. Bermula dari bawah, beliau berjaya menjadi mekanik termuda dan mula bekerja dengan pasukan lumba Art daimler. Pada usia 17tahun, beliau berjaya membawa pasukan itu memenangi "Chairman's Trophy". Berkat pengalaman, tertubuhnya Honda Motor Co. Ltd pada September 1948. Bersama rakannya Takeo Fujisawa, beliau mengeluarkan produk pertamanya iaitu sebuah motosikal bernama "Dream" iaitu motosikal 2 strok dengan 98cc. Bagaimanapun, produk ini gagal dipasaran.

Honda bukanlah seorang yg mudah mengalah, beliau membuat kajian terperinci tentang kehendak pasaran dan produk yg dapat memenuhi kehendak semasa, lantas terciptalah honda cup 50cc. Honda cup 50cc ini adalah permulaan kejayaan mereka kerana permintaan yg tinggi dipasaran. Ia terkenal diJepun dan juga peringkat antarabangsa.

Honda meluaskan empayarnya ke USA dengan membuka cawangan pertama di Los Angeles pada 1959 walaupun hanya dengan 6 pekerja sahaja. Bermula tahun 1963, Honda merupakan pengeluar motor terbesar di amerika syarikat dengan kadar pengeluaran 100,000 motor sebulan. Sehingga penghujung 80an. Honda masih mengekalkan 60% penguasaan dalam industri penjualan motorsikal.

Kini, teknologi Honda telah merantau jauh keseluruh dunia. Pelbagai teknologi automotif dikembang sehingga merangkumi teknologi robotik. Bermula dari satu visi lelaki hebat bernama Soichiro Honda. Empayarnya bakal menjadi lagenda seribu tahun lagi.

Salam Jutawan dari saya.

Haizal Ramdzan











No comments: