Tuesday, August 24, 2010

JUTAWAN MALAYSIA : JUTAWAN ADIK BERADIK...KRU..Norman,Yusry dan Edry..


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Sebelum terlambat, saya ingin mengucapkan salam ramadhan pada semua, moga pada bulan yg mulia ini, kita diberkati dengan limpahan pahala yg mencurah-curah. Kelmarin saya ke area hulu klang kerana ada sedikit urusan..ada kelas takaful sebenarnya. Dalam perjalanan ke selayang selepas kelas tersebut, saya dikejutkan dengan deruman enjin sebuah kereta mewah dibelakang saya..tengok punya tengok..perghhh...lambogini rupa-rupanya...Bercerita tentang lambogini, saya teringat ada rakan mengatakan Yusry KRU dah pakai kereta lambogini...Memang layaklah beliau memandu kereta tersebut memandangkan kejayaan KRU yg tidak dapat kita nafikan lagi.

Bercerita tentang kejayaan KRU. Ia hanya bermula daripada sebuah kumpulan rap suatu masa dulu, Kisah kejayaan mereka memang sangat mengujakan. KRU ditubuhkan oleh Norman,Yusry dan Edry diusia mereka sangat muda. Dengan minat dan kelebihan dalam bidang musik maka tertubuhlah KRU. Memandangkan masa remaja mereka yg banyak dihabiskan di London, mereka lebih terdedah kepada industri musik disana yang lebih berkembang berbanding Malaysia yg pada waktu itu dimana Malaysia hanya tertumpu pada lagu rock dan jiwang karat.

Ramai yg tidak tahu bahawa lagu "MERAH KUNING" yg merupakan lagu wajib dimainkan di stadium shah alam setiap kali pasukan bola sepak selangor beraksi merupakan lagu ciptaan mereka. Lagu ini dicipta pada tahun 1991 kerana mereka bertiga amat meminati pasukan Selangor.

Bakat dalam penciptaan lagu dalam diri mereka semakin dikesan oleh pihak EMI kerana banyak lagu-lagu ciptaan mereka yg menjadi hit seperti Hanya Kau’, ‘Perception of Love’ hingga ‘Generasiku’. KRU semakin mengorak langkah dalam bidang perniagaan apabila mengembangkan perniagaan mereka dalam bidang pengiklanan,komunikasi,pengurusan acara, dan rancangan television.

Kejayaan sekitar tahun 1997-2004 disusuli oleh KRU dalam bidang yg berkaitan dengan digital media dan hiburan. Mereka semakin dikenali sebagai syarikat MSC dan disenaraikan sebagai "public listed company".Mereka kini bukan sahaja tertumpu dalam bidang musik,tetapi perfileman,dan segala yg berkaitan hiburan. KRU studios adalah bukti kesunggukan dan kejayaan mereka. Perniagaan mereka juga berkembang keseluruh dunia dengan penubuhan syarikat mereka diluar negara seperti

- KRU Singapore Pte. Ltd. (March 21, 2006)
• KRU Hong Kong Limited (July 17, 2007)
• PT KRU Indonesia (September 28, 2007)
• KRU Europe Limited (April 7, 2008)
• KRU Studios LLC (September 22, 2008)

Kejayaan 3 anak muda ini membuktikan bahawa kita mampu berjaya walaupun berniaga dikalangan adik beradik. Mereka jelas tentang matlamat,kemampuan dan kelebihan yg ada dalam diri masing-masing.

Semoga kisah ini akan menjadi dorongan untuk kita berjaya pada masa akan datang.

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan










No comments: