Sunday, August 29, 2010

BERITA JUTAWAN : Cerita 10 wanita terkaya dunia


Sumber Hmetro.

Cerita 10 wanita terkaya dunia
Susunan Fairul Asmaini Mohd Pilus
asmaini@nstp.com.my
2010/04/02


BERDASARKAN senarai terbaru yang dikeluarkan majalah Forbes baru-baru ini, jumlah jutawan wanita di seluruh dunia kini bertambah 17 orang berbanding 72 pada tahun sebelumnya.
Begitu pun, angka berkenaan sebenarnya jauh lebih kecil kerana dominasi bilionair dunia adalah lelaki iaitu seramai 922 orang dan wanita masih belum mampu memecah monopoli 10 tempat teratas senarai berkenaan.


Tempat pertama wanita terkaya dimiliki isteri pengasas pasar raya terbesar dunia, Walmart, mendiang John T Walton iaitu Christy Ruth yang secara keseluruhan menduduki tempat ke-12 orang terkaya dunia. Suaminya meninggal dunia selepas kapal terbang yang dipandunya sendiri terhempas pada 2005 dan secara automatik mewarisi kekayaan yang dianggarkan bernilai AS$15.7 bilion (RM53.38 bilion).


Bagaimanapun, Christy, 54, tidak terbabit dalam operasi syarikat atau lembaga pengarah Walmart, tetapi beliau masih kekal sebagai pemegang saham terbesar.


Beliau kini memiliki harta yang bernilai RM76.5 bilion hasil pemilikan saham Walmart dan syarikat pembuat panel solar terkemuka First Solar yang dibeli oleh suaminya sebelum kematiannya. Alice Walton pula menduduki tempat kedua untuk membuktikan penguasaan keluarga Walton dalam bidang perniagaan dunia. Wanita berusia 59 tahun itu kini dikatakan mempunyai jumlah kekayaan sebanyak AS$20.6 bilion (RM70 bilion). Pewaris syarikat kosmetik terkemuka dunia, L'Oreal, Liliane Bettencourt pula menduduki tempat ketiga dengan kekayaan berjumlah AS$20 billion (RM60 bilion).


Namun, wanita berusia 82 tahun dari Perancis itu kini dikatakan tidak bertegur sapa dengan anak tunggalnya, Francoise Bettencourt Meyers kerana perbalahan mengenai pemberian wang kepada kekasihnya. Liliane dianggap antara wanita paling berpengaruh dan terkaya di benua Eropah hari ini.


Sementara itu, pakar sejarah yang juga dermawan, Dr Birgit Rausing dan keluarganya pula menduduki tangga keempat senarai selepas mewarisi kekayaan daripada suami serta keluarga mentua.


Bapa mentuanya adalah pengasas syarikat minuman, Tetra Pak dan menurut majalah Forbes, Dr Birgit adalah wanita terkaya di Sweden dengan kekayaan terkumpul yang berjumlah AS$13 bilion (RM44.07 bilion).


Kekayaan dimiliki tidak begitu bermakna kerana beliau dan tiga anaknya terpaksa meminggirkan diri daripada masyarakat disebabkan trauma dengan konspirasi penculikan pada 1989 lalu.


Wakil tunggal dari India, Savitri Jindal, membanggakan negaranya apabila menduduki tempat kelima selepas mengumpul kekayaan bernilai lebih AS$12.2 bilion (RM41.4 bilion) tahun lalu.


Balu yang mempunyai sembilan anak berkenaan memperoleh kekayaan daripada syarikat pengeluaran besi, OP Jindal Group yang diambil alih selepas kematian suaminya. Pewaris syarikat pelaburan dana terbesar Amerika, Fidelity Investment, Abigail Johnson pula mengikuti rapat Savitri dengan mengumpul kekayaan berjumlah AS$11.5 bilion (RM38.9 bilion).

Keluarganya memiliki 49 peratus saham dalam syarikat berkenaan dan Abigail dianggap penganalisis ekonomi sebagai calon tepat untuk menggantikan ayahnya kelak.


Pemilik tangga ketujuh, Susanne Klatten atau nama sebenarnya Susanne Hanna Ursula Quandt, kukuh bertahan biarpun terpaksa mengeluarkan lebih 7.5 juta euro untuk menutup skandalnya dengan seorang lelaki, Helg Sgarbi.


Beliau menyertai senarai wanita terkaya selepas mewarisi 50.1 peratus saham dalam syarikat pengeluar farmaseutikal dan kimia, Altana, selain 12.50 peratus saham dalam syarikat permotoran terkemuka, BMW dan SLG Group, peninggalan ayahnya. Susanne yang berkahwin dengan Jan Klatten dan mempunyai tiga anak kini dianggarkan mengumpul kekayaan yang berjumlah AS$11.1 bilion (RM37.6 bilion).


Selain itu, cucu pengasas syarikat gula-gula gergasi Amerika, Mars, Jacqueline Badge, turut cemerlang dengan mengumpul aset keseluruhan yang berjumlah lebih AS$9 bilion (RM30.5 bilion).

PS:/ wanita juga boleh jadi JUTAWAN tau!! jadi kaum lelaki...tak malu ke??..

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan











1 comment:

admin said...

~~Salam, kongsi ilmu k ,tq.. ;-)
salam emua...