Friday, February 26, 2010

JUTAWAN ANTARABANGSA : Philip Knight...pengasas kasut berjenama NIKE


Assalamualaikum dan salam sejahtera semua,

Maulidur rasul kali ini saya sambut dengan hanya bermuhasabah diri mengenang kembali perjuagan junjungan tertinggi kita Nabi Muhammad S.A.W...Moga perjuagan baginda akan menjadikan kita bersyukur dan memelihara reputasi agama Islam sebaik mungkin..

Kelmarin saya "berjogging" disekitar rumah saya, memandangkan cuaca elok pada waktu petang dan perut saya pun sudah agak kedepan (PJK..perut jauh kehadapan)...saya mengambil peluang berjogginglah...Biasalah..dah lama tak jogging..nak carik baju dan seluar yg sesuai pun susah...dah lupe sebenarnyer letak kat mana..

Bercerita tentang jogging...saya selesa menggunakan kasut Nike Air Max yg memang agak ringan bagi saya. Memang sebelum sebelum ini pun saya selesa menggunakan kasut Nike. Semenjak zaman ketika mewakili sekolah dalam acara maraton atau merentas desa (cewah cewah)...Sedang saya mengikat tali kasut, saya terfikir, siapa pengasas jenama hebat NIKE ini. Kini NIKE bukan hanya sekadar sepatu yg digunakan untuk berlari tetapi merentasi dunia sebagai satu nama gah dalam bidang sukan meliputi hampir kesemua acara.

Cari punya cari...saya terjumpa...NIKE diasaskan oleh orang yg bernama Philip Knight seorang atlit Universiti Of Oregon dan Jurulatihnya bernama Bill Bowerman dibawah syarikat Blue Ribbon Sports. Blue Ribbon Sports yg ditubuhkan pada Januari 1964 pada peringkat awalnya merupakan pengedar kasut larian daripada Jepun iaitu Onitsuka Tiger.

Cetusan awal untuk mengeluarkan kasut jenama sendiri timbul apabila kontrak pengedaran kasut Onitsuka Tiger yg hampir tamat sekitar pada 1971. Hasil daripada kajian dan pengalaman pemasaran semasa menjadi pengedar. Mereka mencipta kasut jenama mereka yg pertama iaitu kasut untuk sukan Bola Sepak yg dinama kan "NIKE".

Tanpa menoleh kebelakang, mereka memasarkan produk keseluruh amerika dan mensasarkan nama-nama besar atlit sebagai duta mereka. Bermula dengan atlet No 1 dalam sukan Tenis iaitu Ilie Nastase. Mereka kini sinonim dengan nama-nama besar dalam pelbagai sukan seperti Tiger Wood (golf), Roger Federer (Tenis) Cristiano Ronaldo (Bola Sepak) dan lain lain lagi.

Usaha gigih mereka membuahkan hasil kini dengan keuntungan NIKE yg berbillion setahun. Apa yg boleh kita pelajari dari kisah kejayaan mereka adalah dimana mereka mengambil peluang untuk belajar secara mendalam dan teliti semasa mereka menjadi pengedar kepada kasut jenama orang lain. Kelemahan dan kelebihan produk tersebut mereka jadikan modal untuk mencipta Jenama mereka sendiri yg lebih hebat dan unggul.

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan Bin Saaid Ramdzan










No comments: