Thursday, October 15, 2009

JUTAWAN ANTARABANGSA : Ingvar Kamprad (Pengasas dan pemilik IKEA)


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Ah...hari ni saya teringin makan ikan salmon, lokasi yg paling hampir untuk saya menikmati hidangan tersebut adalah di IKANO POWER CENTRE dan secara spesifiknya di IKEA..hahaha...Ikea bukan setakat terkenal dengan keunikkan rekaan perabutnya tetapi makanannya yg digemari ramai jugee..

Saya suka "window Shopping" disini, berjalan sambil melihat-lihat rekaan perabut yg pada dahulunya saya rasakan sangat mengarut kerana terlalu ringkas. Tetapi lama kelamaan, rekaan ringkas ini menjadi satu trend memandangkan ia mudah utk dipasang sendiri. Himpunan rekaan perabut daripada pereka-pereka terkenal seluruh dunia serta harga yg berpatutan, IKEA sememangnya unggul dalam kelas tersendiri.

Siapa pengasas disebalik jenama unggul dalam industri rekaan perabut ini? Anda kenal Ingvar Kamprad?...ya, beliau adalah antara lelaki terkaya didunia merupakan pemilik kepada 200 gedung Ikea di 31 negara dan majikan kepada 75,000 pekerja seluruh dunia. Perniagaan yg pada mulanya hanya sebuah perniagaan keluarga ini telah menjangkaui jualan sebanyak 12 Billion setahun. Ya...billion tau...bukan million..

Kamprad dilahirkan pada 1926 disebuah pekan kecil di wilayah Elmtaryd di Sweden. Beliau telah menunjukkan kecenderungan dan kepintaran berniaga sejak kecil lagi. Semasa kecil, beliau menyedari bahawa beliau boleh mendapatkan harga mancis yg murah di Stockholm dan mampu menjualnya di kampung beliau dengan keuntungan yg besar. Hasil keuntungan daripada penjualan mancis itu telah beliau laburkan kepada penjualan barangan lain seperti Ikan,Benih tumbuhan,dekorasi pokok krismas,pen dan pensil.

Pada usianya 17tahun, bapa beliau telah memberikan ganjaran kepada beliau hasil daripada keputusan cemerlangnya dalam pelajaran, dan anda tahu kemana beliau gunakan hasil ganjaram tersebut? Beliau menubuhkan IKEA. Di gedung beliau, beliau menjual pelbagai barangan seperti Jam, Dompet,barang kemas dan pelbagai barangan lain sehingga sarung kaki. Beliau mempelbagaikan teknik pemasaran beliau daripada panggilan telefon kepada penghantaran risalah kepada pelanggan-pelanggan beliau.

Bagi menjimatkan kos penghantaran risalah, beliau mengupah penghantar susu untuk turut sama mengedarkan risalah-risalah syarikat beliau. pada tahun 1947, beliau menumpukan perniagaan beliau kepada perusahaan perabut sahaja. Beliau bijak mengurangkan kos operasi dan kos pembuatan bagi mengekalkan harga perabut-perabut beliau bagi memuaskan hati pelanggan.

Baginya, kualiti harus dikekalkan walaupun harga perabut beliau jauh lebih murah dari pesaing-pesaing beliau pada era tersebut. Kini, IKEA telah menjadi lambang kesungguhan dan usaha bijak Ingvar Kamprad dalam menongkas arus perniagaan. Perancangan yg teliti serta sikap usahawan yg ada pada beliau telah menjadikan beliau antara JUTAWAN tersohor didunia. Setiap keuntungan dalam perniagaan harus dirancang dan dikawal dengan sebaiknya untuk perniagaan akan datang.

Semoga perkongsian kali ini sedikit sebanyak memberikan info dan motivasi kepada kita semua.

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan Bin Saaid Ramdzan










5 comments:

Lady E said...

Wa'alaikumussalam..Yup!Suka IEKA juga..Dulu waktu tgl d Kl dulu rajen g sane..Sedap ohhh..makanan kt sana!Brg2 perabot kt sane pun cantik2 dgn harga berpatutan..

indah said...

Join us AFILLIATE BUSINESS FROM Malaysia. Mula2 layari

1. daftar ahli di
www.bio-asli.com/?id=matsom

Dapatkan panduan dlm blog saya utk langkah seterusnya.

faizal yusup said...

Bagus cerita nie..

sesenang jemput ke blog pengkaji isu sosial http://faizalyusup.blogspot.com/
Banyak artikel meotivasi percuma di sana.. Terima kasih..

jamal said...

sesuatu yang menarik.....
jangan lepaaskannya..
layari link sy diii...

http://www.myspacemoney.my/mal86yy

mal86yy said...

sesuatu yang menarik...

kalau xkeberatan n nak tahu lebih lanjut...
layari link sy..

http://www.myspacemoney.my/mal86yy