Tuesday, June 23, 2009

JUTAWAN DUNIA : Colonel Harland Sanders (Lazat sehingga menjilat jari)


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Biasakah anda mendengar slogan ini “Lazat sehingga menjilat jari”…..pastinya slogan tersebut berkait rapat dengan restoren makanan segera yg terkemuka di Malaysia dan di seluruh dunia, Kentucky Fried Chicken atau nama pendeknya KFC.

Sememangnya restoren ini akan menjadi tempat wajib pergi bagi penggemar ayam goring. Saya sememangnya dari dulu tertarik dengan maskot dan logo rasmi KFC iaitu gambar Colonel Harland Sanders, lelaki berambut,bermisai dan berjanggut putih yg sememang nya sinonim dengan KFC.

Pastinya terdapat kisah menarik disebalik kejayaan Sanders menjulang nama KFC kepesada antarabangsa. Sanders dilahirkan di Kentucky sekitar tahun 1890 dan merupakan anak sulong daripada 5 adik beradik. Ayah beliau yg meninggal pada usia beliau 5 tahun memaksa ibunya bekerja bagi menampung kehidupan mereka sekeluarga.

Memandangkan ibunya sering keluar bekerja, tanggungjawap menjaga adik-adiknya terletak pada bahu Sanders yg juga dipertanggugjawapkan untuk menyiapkan makanan untuk adik-adiknya. Walaupun masih berusia 6 tahun, minat Sanders dalam memasak membuatkan ibunya mengajar pelbagai resepi kepada Sanders termasuklah resepi Ayam goreng yg telah membuatkan beliau kaya raya.

Permulaan kehidupan Sanders tidaklah begitu berjaya kerana beliau banyak bertukar kerjaya bermula daripada bekerja di Stesen keretapi, peguam amatur,kerani,tukang gunting rambut, dan agen insuran dan bermacam-macam lagi. Pendek kata, beliau akan mencuba apa saja peluang yg beliau rasakan mampu untuk menjadikan beliau kaya raya.

Pada usia beliau 40 tahun, beliau telah menjalankan perniagaan petrol stesen bersama keluarganya dan kebetulan ramai pengembara yg singgah di petrol stesennya untuk berehat. Sanders telah menjamu orang-orang yg singgah ke petrol stesennya dengan resepi Ayam goreng yg diajar ibunya dan ia mula menjadik kegilaan dikalangan pengembara-pengembara tersebut.

Kerana pemintaan yg ramai, beliau telah memulakan operasi perniagaan makanannya di restoren berhadapan dengan petrol stesennya. Setiap orang yg berkunjung ke restorennya pasti akan menyukai resepi Ayam goreng beliau yg dimasak didalam ketuhar wap bersama pelbagai jenis herba dan rempah.

Malang menimpa Sanders pada tahun 1952 apabila kerajaan membuat lebuhraya dan laluan ke petrol stesen dan restoren Sanders terpaksa ditutup sehingga beliau terpaksa mejual semua aset beliau. Sanders kehilangan segalanya dan yg hanya tinggal pada beliau adalah resepi Ayam gorennya sahaja. Beliau tidak berputus asa dan bertekad untuk memfrancaiskan resepi Ayam Gorennya.

Beliau bertemu dengan rakan Pete Harman yg muncul dengan idea “Ketucky Fried Chicken.” Sander tidak menoleh kebelakang lagi dan menjelajah keseluruh Amerika untuk memfrancaiskan perniagaannya. Beliau amat berhati-hati dan peka dengan setiap pekakasan yg digunakan di restoren yg memfrancaiskan KFC, jika terdapat apa-apa yg tidak mengikut spesifikasi beliau, beliau akan membatalkan kontrak serta merta.

Pada 1963, Usahawan John Y. Brown dan Jack Massey membuat tawaran untuk membeli KFC daripada Sanders. Tawaran 2juta USD dan gaji 40,000usd beserta jawatan tetap di KFC sebagai duta pada waktu itu diterima Sanders. KFC berkembang dari tahun ketahun dan tersenarai didalam Bursa Saham Amerika pada tahun 1969. Sanders telah menjadi jurucakap dan menjelajah keseluruh dunia untuk memperkenalkan KFC dimata dunia.

Beliau meninggal dunia pada tahun 1980 disebabkan lukemia. Kejayaan Sanders hanya datang pada usianya 65 tahun dan beliau meninggal dunia pada usia 90 tahun. Beliau membuktikan bahawa usaha yg gigih dan berterusan pasti akan membuahkan hasil. Tidak terlambat utk seseorang itu memulakan sesuatu utk mengubah hidupnya.

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan











1 comment:

Unknown said...

erm..memang lazat hingga menjilat jari la KFc tue..hehe...memang byk motivasi dalam kisah KFC nie...ok la..pepon salam kenalan di dunia blogging..aku da add link ko kat blog aku tue..so..same2 la kite k...salam..