Saturday, January 17, 2009

JUTAWAN WANITA : Faiza Bawumi Sayed Ahmed (BERAS FAIZA)


Assalamualaikum dan salam sejahtera,

Anda pasti pernah menonton rancangan "Bersamamu TV3" dimana dalam rancangan tersebut, Syarikat Faiza Sdn Bhd menjadi penajanya. Pemilik syarikat ini merupakan seorang wanita yang berasal dari Mesir iaitu Puan Hajah Faiza Bawumi Sayed Ahmed. Sebelum menjadi antara syarikat pemborong beras yg terbesar diMalaysia. Syarikat yg beribu pejabat di Batu Pahat Johor ini hanya beroperasi daripada bisnes runcit yg biasa sahaja.

Permulaan jodoh Puan Hajah Faiza dengan suaminya Hj Abu bakar bermula daripada perkenalan mereka di Mesir ketika suaminya belajar di Mesir dalam bidang Ijazah Sarjana Muda. Setelah berkahwin dan dikurniakan cahaya mata yg pertama, beliau di bawa oleh suaminya untuk berhijrah ke Malaysia.

Tugasan suaminya yg sibuk sebagai seorang kadi membuatkan Puan Hjh Faiza mencari aktiviti berfaedah yg boleh dilakukan bagi mengelakkan masanya terluang begitu sahaja. Dalam masa 3 bulan, Hjh Faiza sudah boleh berbahasa melayu dan mula melibatkan diri dalam aktiviti-aktiviti kampung dan kemasyarakatan.

Beliau bermula melibatkan diri dalam aktiviti perniagaan apabila mula menjahit pakaian kanak-kanak untuk dijual kepada jiran-jiran. Hjh faiza yg mempunyai diploma dalam bidang jahitan mula menjahit safra,set sarung bantal dan cadar bersulam pula. Dengan keuntungan jualan yg ada, beliau mengumpul modal untuk mencari peluang dlm perniagaan yg lain pula.

Setelah berhijrah ke Mersing, Hjh Faiza amat berminat dalam menghasilkan rempah kari yg kebanyakkannya diusahakan oleh peniaga-peniaga India. Beliau mula membeli pelbagai rempah ratus dan mempelajari cara membancuh ramuan rempah ratus tersebut untuk menghasilkan rempah kari ikan dan daging. Beliau bersungguh-sungguh dalam menghasilkan rempah terbaik dengan mendapatkan respon dari rakan-rakan terdekatnya. Pada peringkat permulaan, beliau melakukan semua aktiviti perusahaan ini sendirian daripada proses mencuci,menjemur,dan menggoreng rempah ratus tersebut.

Perusahaan rempah Hjh Faiza semakin popular dengan kepelbagaian produk baru seperti produk rempah kurma,rempah beriyani,rempah sup dan macam-macam lagi. Ia mula dipasarkan di seluruh kedai-kedai runcit dan kawasan felda sekitarnya. Pada peringkat permulaan, Hjh Faiza tidak mempunyai apa-apa label dan jenama pada produk beliau. Ini yg membuatkan orang ramai memberi nama kepada produk rempah beliau sebagai "rempah tok kadi" memandangkan suami beliau yg bertugas sebagai kadi sebelum bertukar kepada jenama "Bunga Raya".

Hjh Faiza kemudian terlibat dalam aktiviti perniagaan kedai runcit disamping masih meneruskan perniagaan rempah beliau. Beliau mula menjadi pengedar gas petronas dan bercadang untuk menjadi pemborong beras pula. Pada tahun 1982, tertubuhnya syarikat Faiza secara rasmi dan beliau memohon lesen pemborong beras dan mula memasarkan beras di sekitar Johor,Melaka dan Kuala Lumpur.

Pada 1992 syarikatnya menjadi Sdn Bhd dan mula menjalankan kerjasama dengan Lembaga Padi Beras Negara dan menjadi ahli dalam Kumpulan Bernas. Kepekaan masyarakat tentang penjagaan kesihatan menimbulkan idea kepada Hjh faiza untuk memperkenalkan "beras Ponni" kepada rakyat Malaysia. Beras Ponni yg dipercayai kurang kandungan kanjinya amat sesuai untuk pesakit kencing manis, darah tinggi dan mereka yg menjaga berat badan.

Beliau bersungguh-sungguh untuk memperkenalkan beras ponni dengan menjalankan kerjasama dengan UPM untuk mengkaji kualiti beras ponni ini. Beliau sanggup membelanjakan jutaan ringgit bagi projek ini berjaya. Beliau kemudiannya memohon hak eksklusif daripada Bernas untuk menjadi pemborong beras ponni. Beliau memasarkannya dengan nama Taj Mahal. Pelbagai produk beras dibawah syarikat Faiza seperti basmathi dan beras wangi mendapat sambutan yg mengalakkan dari masyarakat. Syarikatnya mula berkembang pesat dengan pembinaan kilang beras bersaiz 40,000 kaki persegi dan penggunaan teknologi canggih.

Hajah faiza amat percaya kepada usaha gigih dan keikhlasan dalam berniaga adalah punca kejayaan. Beliau sentiasa mendapat kemurahan rezeki dalam perniagaan. Sebagai tips untuk usahawan-usahawan muslim diluar sana, beliau sering mengamalkan solat tahajud dan solat dhuha setiap hari. Beliau berkongsi doa yg sering diamalkan sewaktu solat dhuha iaitu

"Ya Allah, sesungguhnya dhuha ialah waktumu. Cahayanya adalah cahayamu. Kekuatannya adalah kekuatanmu. Ya Allah, sekiranya rezekiku berada dilangit, turunkanlah. Sekiranya rezekiku berada dibumi, keluarkanlah. Apabila ia jauh, dekatkanlah. Apabila ia dekat, permudahkanlah. Dengan kebenaran Dhuhamu,cahayamu,kekuatanmu dan kesucianmu, berikanlah kepada hamba-hambamu yang soleh. Ya Allah, cucuri rahmat keatas penghulu kami, Nabi Muhammad S.A.W dan keluarga beliau serta para sahabatnya serta kesejahteraannya. Segala Puji bagi Allah yg maha pemurah lagi mengasihani."

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan



Jom Jana RM200-RM2000 sehari, Modal serendah RM20, MUDAH,MURAH,SENANG DAN PANTAS!!

3 comments:

MIJI said...

Dekat blog saya pun ada cerita pasal usahawanita ni,tapi xlengkap camni,tapi xpe kerana ini dapat mengembangkan lagi ilmu kita. :)

p:s-mana Haizal ramdan dapat semua ni?

http://blogahmadtarmizi-miji.blogspot.com/

Alfian said...

En.Haizal,saya begitu kagum dengan semangat dan keazaman anda dalam merealisasikan impian menjadi jutawan. Bila nak jumpa minum teh sama-sama?

rosniza said...

assalammualaikum saya hasimah shaharudin ibu tunggal dari tg malim igin masuk bersamamu alamat kg simpang 4 dalam.no 0172896783