Friday, September 19, 2008

MOTIVASI JUTAWAN: Acuan membentuk Jutawan


Assalamualaikum dan Salam sejahtera,

Masih ingatkah anda hari pertama anda menjejakkan kaki ke Sekolah? Masih ingatkan anda pertama kali anda berjaya mengeja perkataan dengan sendiri? Masih ingatkah anda bagaimana anda berjaya melakukan kayuhan pertama semasa belajar menunggang basikal?

Mungkin sebilangan dari kita akan mengatakan Tidak!...dan mungkin sebahagian akan mengatakan YA!...bagi yang mengatakan YA...Soalan lanjutan untuk anda adalah, Bila?apakah baju yg anda pakai pada waktu itu, hari apa?Pukul berapa?...mampukah anda membayangkan diri anda berada pada saat-saat yang saya sebutkan tadi. Mungkin tidak ramai yang ingat dengan jelas setiap titik permulaan anda berjaya melakukan sesuatu. Mungkin ia sesuatu yang tidak penting dan tidak besar untuk dibanggakan. Yalah...siapa yang nak bangga kalau berjaya mengeja dalam usia 6-7 tahun, ia sesuatu yang normal. Tetapi bagaimana jika anda dapat mengeja dan mengira dalam usia 3-4 tahun?pastinya ia diluar dari kebiasaan dan anda pasti mengingatinya.

Apa yang cuba saya sampaikan disini adalah berkenaan tentang titik permulaan kejayaan seseorang. Penulisan sebuah cerpen yang hebat bermula dari titik dan huruf pertama yang terbit dari minda seorang penulis. Kegagahan struktur bangunan tertinggi didunia juga bermula dengan titik lakaran pertama yg terbit dari minda si arkitek. Begitulah bermulanya setiap episod sesebuah kejayaan.

Tidak semua titik permulaan kepada kejayaan sesuatu yang indah untuk kita ingati dan bicarakan. Cacian,Sindiran,kegagalan adalam asam garam kehidupan. Mungkin kegagalan tersebut yang membuatkan anda terbentuk untuk berjaya. Pernahkah anda membuat Kuih sempena menjelang Aidilfitiri. Anda perlu menekan doh kuih untuk membentuk kuih mengikut acuan yang kita mahu. Begitu juga dengan diri kita, anda perlukan tekanan untuk membentuk diri anda,yang penting...anda jelas tentang acuan hidup anda.

Sebenarnya saya menulis artikel ini dalam keadaan tertekan,mungkin penulisan ini akan memberikan persepsi baik kepada saya dalam memandang tekanan ini sebagai sesuatu yang saya akan saya hargai suatu hari nanti.Saya suka kuih Tat nenas..anda bagaimana?

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan Bin Saaid Ramdzan

3 comments:

SayaFarid said...

blog yg akan sya kunjungi smula .=) bykkn lg crita2 jutawan.

osman adnan said...

Blog anda ada pengisian yg hebat bro..Saya pun dpt banyak info melalui blog bro..Thanks sebab sentiasa semarakkan semangat saya..

http://www.bisnestani.com/blog

Halim Azr said...

Good story bro

www.ceritaemas.blogspot.com bro... welkam