Monday, October 17, 2011

MOTIVASI JUTAWAN : KAYA ROHANI DAN KAYA JASMANI..

Assalamualaikum dan salam sejahtera,

post pada kali ini mungkin berlainan daripada yg biasa saya post diblog ini. Kebanyakkan post saya berkisar tentang kisah kejayaan jutawan,motivasi,berita dan sebagainya. Tetapi kali ini saya mahu ia berbeza atas satu matlamat menyampaikan mesej kemanusiaan pada pembaca blog ini.

Tajuk post kali ini sudah jelas bagi pembaca yg tahu apa maksud saya. Tidak dinafikan, dunia moden sekarang manusia lebih teruja dan terfokus pada kekayaan duniawi sahaja. Keadaan ekonomi yg menindas dan berdaya saing, membuatkan manusia era globalisasi ini hanya tahu mencari wang wang wang wang wang...Keluarga sudah dipinggirkan,sahabat sudah dipinggirkan...dan hubungan antara manusia juga sudah berlangsung tanpa keikhlasan..anda setuju?

Berbeza dengan zaman Rasulullah SAW. Abu bakar seorang yg kaya raya..tetapi memiliki sifat zuhud dan kemanusiaan yg tinggi dalam dirinya. Ini adalah contoh terbaik KAYA ROHANI dan KAYA JASMANI..JUTAWAN dunia dan JUTAWAN akhirat..Mungkin ramai yg terfikir kenapa saya tiba-tiba merasakan perlu menyampaikan msg ini.

Ini kerana pengalaman saya sepanjang berniaga menemukan saya dengan pelbagai jenis manusia. Dan semalam,sebuah video seorang kanak-kanak kecil yg dilanggar kereta disebuah pekan sibuk diChina amat menyentuh hati saya. Lihatlah bagaimana nilai kemanusia yg hilang akibat kesibukkan dunia. Salah siapa?..teguran dan nasihat ini adalah untuk saya dan saya menghargai jika sesiapa sahaja sudi berkongsi rasa yg sama..



boleh anda bayangkan 18 orang yg lalu lalang tidak mempedulikan kanak kanak tersebut..binatang atau manusia?

Sekadar post utk bermuhasabah diri..








No comments: