Saturday, August 22, 2009

Kisah Saudagar Burger


Kisah saudagar burger
Oleh Fairul Asmaini Mohd Pilus
asmaini@nstp.com.my


"PENIAGA burger seperti kami memang tidak dipandang tinggi apatah lagi dikaitkan dengan imej selekeh selain dianggap sebagai golongan tidak mempunyai masa depan cerah.

"Tetapi itu semua tidak menjadi halangan kerana apa yang penting, kami mencari rezeki halal dan kehadiran peniaga seperti kami sememangnya terkenal serta mewarnai lagi sesuatu kawasan atau jalanan," kata belia berwawasan, Nazri Ismail, 31, dari Tampoi, Johor Bahru, Johor.

Nazri yang juga juara pertandingan memasak burger anjuran Lady's Choice, menceburi perniagaan berkenaan selepas terdorong untuk mengubah taraf kehidupan keluarganya.

Menurutnya, selepas tamat peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), dia mencuba pelbagai pekerjaan termasuk sebagai budak penghantar barangan serta pekerja am di beberapa pasar raya di sekitar Johor Bahru.





Ketika itu, waktu kerjanya mengikut waktu pejabat dan pada sebelah malam, dia membantu di gerai burger rakannya.

Pada mulanya, ia hanya sekadar suka-suka untuk membantu rakan tetapi lama kelamaan, selepas melihat sendiri potensi serta keuntungan diperolehi, dia mengambil keputusan untuk membuka sendiri perniagaan berkenaan di kampungnya sendiri iaitu di Kampung Pasir dengan modal permulaan sebanyak RM150 daripada simpanannya.

"Sebagai remaja yang baru berjinak-jinak dengan dunia perniagaan, saya memang bermula dengan kosong dan hanya bertawakal kepada Allah. Mujurlah, ketika kecil, saya sering menemani arwah ayah berniaga makanan dan pengalaman berkenaan sedikit sebanyak digunakan ketika membuka gerai burger berkenaan.

"Pada awalnya, saya hanya menggunakan meja lipat dan hanya menjalankan perniagaan selepas waktu bekerja iaitu dari jam 7.30 petang hingga 12 malam.

"Pendapatan yang diperoleh pada tiga bulan pertama memang tidak memberangsangkan tetapi masuk bulan keempat, perniagaan burger saya mula dikenali ramai dan memperoleh keuntungan lumayan," katanya ketika ditemui pada majlis pelepasan Kembara Kejayaan Lady's Choice di ibu negara, baru-baru.

Hadir sama, Pengarah Sumber Manusia dan Perhubungan Korporat Unilever, Nik Mustapha Nik Muhammad; Pengarah Urusan Unilever FoodSolutions, Victor Warren serta dua pemenang pertandingan memasak burger yang terdahulu iaitu Faizal Muhammad dan Ruddy Ibrahim.

Kini, diam tak diam, sudah hampir 11 tahun Nazri berkecimpung dalam dunia perniagaan berkenaan dan kini semakin dikenali selepas memenangi pertandingan memasak burger, dua tahun lalu.

Nazri kini memiliki empat gerai burger serta mampu menggaji pekerja dengan pendapatan bulanan cukup lumayan dan mampu membeli apa juga yang diimpikan selama ini.

Menurut Nazri, apa yang dikecapinya hari ini adalah rezeki yang dikurniakan Allah sebagai balasan kepada usaha yang tidak pernah mengenal jemu selama ini.

Biarpun berstatus usahawan kecil, dia yakin perniagaan berkenaan mampu memberikan keselesaan dan kesenangan kepada keluarga.

"Tiada apa yang mustahil untuk dicapai jika kita rajin dan cekal berusaha. Bagi remaja yang baru berjinak-jinak dalam perniagaan burger ini, ingatlah, rezeki tidak akan datang bergolek, sebaliknya kita perlu bekerja keras untuk mendapat pulangan yang diinginkan.

"Namun, apa yang penting, hati perlu ikhlas dan buang sikap mudah putus asa kerana masa depan kita, hanya kita yang dapat menentukannya," kata bapa kepada tiga anak yang kini terbabit mengikuti program jelajah bersama Faizal dan Ruddy ke seluruh negara.

Nik Mustapha berkata, program kembara berkenaan memberi tumpuan kepada usaha untuk menjelajah ke pelosok Semenanjung Malaysia bagi berkongsi kejayaan serta petua perniagaan dengan rakan seperjuangan sekali gus membantu pemilik perniagaan burger untuk membesarkan lagi perniagaan mereka.

"Program ini adalah salah satu cara untuk kami membalas budi baik masyarakat dengan menyediakan saluran untuk peniaga burger ini menimba kemahiran berjaya daripada rakan mereka.

"Usahawan muda seperti peniaga burger ini sememangnya mewakili segmen pasaran serta berpotensi untuk dimajukan.

"Untuk itu, Nazri, Faizal dan Ruddy akan mengadakan sesi lawatan gerai burger terpilih dalam masa 30 hari. Kami berharap, peniaga burger akan mengambil peluang ini untuk memperoleh sebanyak mana pengetahuan daripada tiga juara burger ini dan menjadikan mereka sebagai contoh untuk berjaya dalam perniagaan berkenaan," katanya.

Artikel ini diperolehi daripada arkib harian metro

P/S: Tidak kira apa cabang perniagaan yg anda lakukan,lakukan ia dengan ilmu dan kesungguhan, walaupun anda hanya berniaga burger, ia adalah perniagaan dan anda berhak menentukan kejayaan utk perniagaan anda.

Salam Jutawan dari saya

Haizal Ramdzan



Jom Jana RM200-RM2000 sehari, Modal serendah RM20, MUDAH,MURAH,SENANG DAN PANTAS!!

No comments: